solid separator
dashed separator
dashed separator

TERVEZÉSI TÁBLÁZAT MAGASÍTOTT E-GERENDÁKHOZ

 

Feszített vasbeton E-gerendás födémek alkalmazása kis méretű épületek esetén elterjedt Magyarországon. A gyártó cég a termékpalettát egy új, E7-E jelű, nagyobb teherbírású, magasított keresztmetszetű gerenda gyártásával kívánta bővíteni. Feladatunk az új szerkezeti elem alkalmazásához adott tervezési táblázat meghatározása volt.

Az új feszített E-gerendák hajlítási teherbírás vizsgálata volt az én feladatom. Ennek során meghatároztam az egyes (kibetonozás nélküli, illetve kibetonozott) keresztmetszetek nyomaték-görbület ábráját egy, a Matlab programban írt szubrutin segítségével.

A számítás során a nyomaték-görbület ábra diszkrét pontjait határoztam meg, elegendően sokszor ismétlődő ciklussal, hogy az ebből adódó pontatlanság elhanyagolható legyen. A módszer másik előnye hogy a számított görbe a valóságos görbét alulról közelíti, így az esetleges tévedések a biztonság javára történtek.

A felvett legnagyobb érték a keresztmetszet határnyomatéka. Ebből a különböző fesztávolságok esetére meghatározható volt a határteher.

Az eljárás a használati határállapotok vizsgálatára is alkalmas, de ez nem az én feladatom volt.

A nyírási teherbírást kézi, közelítő eljárással határoztuk meg, de az nem volt mértékadó.

« Vissza

Beruházó: BVM
Statikus tervező: Deák György, Sipos András Árpád, Csuka Bernát
Időpont: 2007 március
Funkció: egyéb
Feladat: kiviteli terv
Szerkezet: gerenda
Anyag: feszített vasbeton
Méret: kicsi

dashed separator

DESIGN AIDS FOR PREFABRICATED "E" BEAMS

 

Precast beam structures are widely used in Hungary for smaller buildings. The manufacturer of “E-beam” (a prestressed precast RC beam structure with hollow concrete lipped blocks) wanted to expand the product range with a new beam giving higher loadbearing capacity. Our job was to compile a table on the loadbearing properties of the new beam that is provided by the manufacturer to the designers.

Calculating the ultimate limit states was my job. The moment-curvature diagrams of the different cross-sections (manufactured and final with concrete casted on site) were calculated with a subroutine programmed using Matlab software.

Discrete points of the moment-curvature curve were calculated very close to each other so the inaccuracy compared to the actual curve was insignificant. The maximal value of the curve is the maximal moment carrying capacity of the cross-section which can be used to determine the loadbearing capacity of the beam for different spans.

The same method can be used for the calculation of serviceability limit states.

Shearing resistance was calculated using a simplified method. The shear resistance was higher than the bending resistance for all cases.

« Back

Investor: BVM
Structural design: György Deák, András Árpád Sipos, Bernát Csuka
Date: March 2007
Sector: other
Work: final design
Structure: beam
Material: prestressed reinforced concrete
Size: small

solid separator